Liselott

Jag heter Liselott och har en son (född -99) som har diagnoserna ADHD och Aspergers. Han fick sina diagnoser för ett år sedan.

Jag upplever att vi har fått väldig bra hjälp och stöd från skolans sida, ända ifrån dag 1. Sonens svårigheter uppmärksammades på förskolan och vi fick där kontakt med specialpedagog som gav bra tips och stöd till oss föräldrar. Vi hade en tidig överlämning mellan förskola och 6-års med specialpedagogen närvarande och förberedde skolan på hur sonen fungerade. Vi hade sedan regelbundna möten med handlingsplaner och uppföljningar och jag upplever att personalen tog tag i och drev på de synpunkter som togs upp.

Vi var tidigt ute med överlämning inför skolstart och även där poängterades vikten av struktur, bilder och rutiner. Vi fick en oerhört engagerad lärare som brinner för att hitta fungerande lösningar för varje barn och hon har gjort ett helt fantastiskt jobb med vår son. Hon ser vad som fungerar, hittar nya strategier och är inte rädd att söka nya vägar. Jag vill poängtera att sonen gick större delen av första klass innan han fick sina diagnoser och han har hela tiden blivit bemött utifrån sina förutsättningar, ingen har förväntat sig en diagnos för att han ska få hjälp!

Nu går han i tvåan. Han har fått ett finmotoriskt träningsprogram ifrån habiliteringen som han får genomföra under skoltid i enrum med en resursperson, 6 veckor under hösten och 6 veckor nu i vår. Däremellan har han genomfört Cogmeds arbetsminnesträning "Robomemo" som skolan köpt in.

Jag upplever att vi har haft en väldigt tur genom hela skolan. Det var engagerad personal på 6-års, vår fröken nu är helt fantastisk, resursen i klassen är kompetent, idrottsläraren är väl medveten om sonens svårigheter (och han lär ha tidigare haft rena ADHD-grupper), specialläraren har gett sonen jättebra verktyg och strategier för bl.a matte.

Jag vill framför allt framhålla vår klasslärare som en oerhört engagerad, kompetent och strukturerad pedagog. Hon har hjälp till och gett sonen en bra grund och en bra start av skolgången. Han trivs i skolan och lär sig allt som förväntas av en andraklassare. Jag törs inte tänka tanken på hur det skulle vara idag om haft en oförstående lärare! Vi har dragit en vinstlott och jag önskar verkligen att alla barn skulle få lika bra hjälp som vår son fått.